Een vlag is misschien niet zomaar te verklaren in 1 zin, daarom maken we er hier een beetje meer plaats voor.


Een vlag (van 'flag', in het Engels, want afgeleid vanuit software) is een soort aan/uit-schakelaar die gebruikt wordt om iets aan te geven of te controleren.

Het is een eenfoudige manier van een bepaalde toestand weer te geven.


Een voorbeeld om het duidelijker te maken:

'Donker reclame', is een makkelijke, korte omschrijving die weergeeft dat het buiten donker genoeg geworden is om de reclameverlichting te laten branden.
Hieraan koppelen we een SoftwareMember.
Die geven we uiteraard dezelfde naam, nl 'Donker reclame'.

Deze vlag (je kan ze ook 'voorwaarde' noemen, in dit geval) heeft altijd 2 schakelmomenten, nl, wanneer het donker genoeg wordt, en eentje wanneer het niet meer donker genoeg is.


De beste manier om deze vlag te sturen is dus de Astroklok (of de lichtsensor).
In de Astroklok neem je een 'schemervlag' en daar bepaal je de schakelmomenten bij zonsopgang en zonsondergang.

Je zal zien dat je zelf nog een offset (compensatie) per schakelmoment kan toevoegen, maar dat je de functie niet zelf kan bepalen.
De Astro klok is 'de baas' (of 'Master') van deze SoftwareMember.
Vandaar dat deze zal bepalen wanneer 'Set' of 'Reset' verstuurd zal worden.


Dit gezegd zijnde, versta je dat er ook maar 1 module 'eigenaar' kan zijn van deze SoftwareMember.
Wanneer een andere module, of een manuele handeling 'Donker reclame' zou aansturen, kan je ongewenste effecten krijgen.

In geen enkele andere module mag je deze SoftwareMember nog aansturen.


Heel duidelijk: niet 'aansturen', wel gebruiken natuurlijk.

Alle modules die 'voorwaarden' gebruiken, kunnen deze software nu 'zien'.

Je kan dus bewegingsmelders, EN-functies, OF-functies, Windsensoren,... voorzien van deze SoftwareMember.
Ze kunnen allemaal met dezelfde SoftwareMember jouw installatie beheren.


Meer nog, sinds de invoering van de Astroklok, kunnen we nog meer.
Ook de 'Events' in de Astroklok kan gebruik maken van deze vlaggen.