Bijna alles wordt dezer dagen elektrisch/elektronisch bediend.
Dat maakt het leven in de meeste gevallen comfortabeler, maar energie is duur.
Ook de installatie van al deze toestellen en leidingen is niet goedkoop.
Een aantal bedrijven hebben zich op deze markt geworpen en verkopen 'Domotica' installaties.
Zij die het groter zien gebruiken het woord 'immotica' (bedrijven/industrie).
De bestaande systemen zullen zelfs verkocht worden onder de noemer ‘Smart Home’.
Maar dat is slechts een andere verpakking voor dezelfde inhoud.
Het probleem met deze woorden is als volgt te verklaren:
De systemen die onder deze namen verkocht worden zijn dikwijls zeer duur, moeilijk te bedienen en fabrikanten laten dikwijls niet toe dat particulieren het zelf installeren.
Daarbij komt dat een aantal merken in het verleden al upgrades uitbrachten die niet compatibel waren met hun eigen, bestaande, installaties.
Dit betekent in vele gevallen, helaas tot op de dag van vandaag, dat klanten met een systeem zitten waar geen service meer kan op verleend worden, laat staan een uitbreiding kan gedaan worden.
Dit is niet acceptabel en leidt tot heel wat frustraties bij gebruikers en installateurs van dergelijke systemen.
Helaas is dit waaraan de meeste mensen denken als het woord 'Domotica' ergens valt.
Maar: ‘What’s in a name?’
Oplossing:
Ons product groeit van uit een firma van elektriciens met meer dan 20 jaar ervaring.
We hebben dus zelf ook meer dan genoeg ervaring met systemen die verdwijnen of niet meer compatibel zijn met reeds geïnstalleerde producten.
Regelmatig krijgen we te maken met klanten die vragen hebben over service van een product dat niet meer bestaat.
Niet alleen voor de klant, maar ook voor ons is dit niet aangenaam.
Van uit dat standpunt zijn we dus zelf een systeem gaan opbouwen, volledig in eigen beheer.
In eerste instantie om bestaande klanten op te kunnen vangen. We kunnen geen alternatief bieden voor alle systemen, maar we hebben er dus voor gekozen om het, door ons, meest gebruikte systeem verder op te volgen.
We ontwikkelen op dit moment modules die communiceren met het oude systeem, maar we hebben een heel eigen visie op de interne werking van de modules, met een pak meer mogelijkheden.
Op dit moment kunnen we nog altijd service verlenen op installaties die begin jaren '90 opgebouwd werden.
Onze nieuwste modules communiceren op dit moment nog altijd met oude modules.
Waarschijnlijk zijn we niet de enigen die dat kunnen zeggen, maar dit is helaas meer uitzondering dan regel.
Visie:
We proberen een systeem op te bouwen dat zo eenvoudig mogelijk is. Bijna iedereen zou het zelf moeten kunnen installeren en programmeren.
Doe-het-zelvers zijn dus bij ons aan het juiste adres.
Maar ook professionelen moeten veel inspanningen doen om al die systemen onder de knie te krijgen.
Ook hen willen we het zo eenvoudig mogelijk maken.
Wat moet bijdragen tot de betaalbaarheid en de efficiëntie is de modulaire opbouw.
Je koopt enkel wat je nodig hebt.
Als je 1 drukknop installeert en 1 licht wil bedienen, heb je bij ons al een systeem.
Je hoeft geen blokken met 8 of 10 relais of dimmers te kopen.
Wij zien dit als een vertrekpunt, waarop later kan verder gebouwd worden, want dat is misschien nog het belangrijkst.
Een installatie moet niet alleen werken, ze moet ook blijven werken.
En in geval van probleem moet er een oplossing gevonden worden.
We volgen nieuwe technologieën op, en we passen ze toe waar ze nuttig zijn.
Niet alles wat je bij onze collega's vind, vind je bij ons terug.
Maar is dat nodig?
Wat zij bieden, hebben wij misschien ook, maar op een andere manier.
Bv dure rolluiksturingen hebben we reeds in onze standaard relaismodule geïntegreerd.
Veel systemen werken tegenwoordig met servers en centrale processors als basis.
Wij doen dit niet.
Qua ontwikkeling zou dit voor ons makkelijker zijn, maar we denken dat dit meer nadelen dan voordelen geeft.
Wij proberen het systeem modulair te houden om verschillende redenen. - Een centrale processor is duur (daarom zijn er meestal zelfs verschillende versies) . - De instapkost loopt direct in de duizenden euro's . - Als deze unit kapot gaat, werkt er weinig of niets nog. - Als een van onze modulaire toestellen toch kapot gaat, haal je ze van de bus, en de rest werkt verder. - Het vervangen van een van onze modules kost tientallen euro's. Het vervangen van de centrale processor kost duizenden euro's.
Een server hebben we wel als optie. Deze kan een aantal taken overnemen en automatiseren.
- Het aantal verbindingen wordt nagenoeg onbeperkt. - Automatische backup. - Al onze klokken worden dagelijks gesynchroniseerd. - De BHS (B-Logicx Home Server) is brug naar IOT en wordt uitgebreid met een REST-verbinding via JSON.
Met ‘optie’ bedoelen we dus dat deze extra mogelijkheden biedt, wat leuk en aardig is, maar dat je systeem ook blijft verder werken als hij niet draait. Lichten en poorten kan je blijven bedienen.
We blijven er dus van uit gaan dat iedere module zelfstandig moet kunnen werken, betaalbaar moet zijn en dat ze onderhouden moet kunnen worden.
Verder zullen we modules verder blijven onderhouden en verbeteren, indien mogelijk.
Nieuwe modules zullen via dezelfde visie blijven ontwikkeld worden, volgens dezelfde rechtlijnige ideeën.
Net zoals we het nu al doen, gaan we ook in de toekomst het warm water niet heruitvinden.
Als we bv muziekinstallaties moeten bedienden, zullen we samenwerken met derden.
Op dit moment hebben we communicatiemodules met bv ArtSound, Nuvo en Audac.
Zij zijn de experten op gebied van geluid.
Wij zorgen enkel voor een basissturing.
We kunnen muziek per kamer aan en uitzetten op het moment dat het nodig is.
Door onze klok te gebruiken, maken we zelfs een radiowekker.
Een belangrijk voordeel van een eigen ontwikkeling is ook het feit dat we snel kunnen inspelen op een vraag van de markt.Heb je zelf een vraag en hebben we geen kant en klare oplossing, bestaat de mogelijkheid om een module aan te passen of een nieuwe te ontwikkelen.